تعریف فناری نانو با توجه به ماهیت و زمینه های گسترده ی فعالیت آن در عین سادگی، بسیار دشوار است و شاید بتوان گفت هنوز تعریف کامل و جامعی که بیان کننده تمام خصوصیات این پدیده باشد، وجود ندارد . با وجود این در اینجا به چند تعریف اشاره می کنیم.

نانو تکنولوژی تولید مولکولی (یا به زبان ساده تر) ، ساخت اشیاء اتم به اتم، مولکول به مولکول توسط بازوی روبات های برنامه ریزی شده در مقیاس نانومتریک است . نانو از لغت یونانی  nanos به  معنی کوتاه قد و یا کوتوله گرفته شده است. در مقیاس عملی یک نانومتر معادل یک میلیاردیم متر(m 109) می باشد. اندازه اتمها و مولکول ها در این محدوده قرار دارند؛ بنابراین با ورود به این فضای کوچک بیشتر می توان در نحوه آرایش و چینش اتمها و مولکول ها دخالت کرد و به ساخت مواد جدید و ساختارهای متفاوت با آنچه تاکنون وجود داشته است پرداخت.

این اندازه تقریباً پهنایی معادل با ۳ تا ۴ اتم را دارد . این فناوری ساخت ابزارهای نوین مولکولی منحصربه فرد با بکارگیری خواص شیمیایی کاملاً شناخته شده ی اتم ها ومولکول ها ( نحوه پیوند آن ها به یکدیگر ) را ارائه می دهد .

مهارت مطرح در این تکنولوژی دستکاری اتم ها به طور جداگانه و جای دادن دقیق آنان در مکانی است که برای رسیدن به ساختار دلخواه و ایده آل مورد نیاز می باشد . این توانایی به ما این اجازه را می دهد تا از محدودیتهای اندازه ای که به طور طبیعی موجود است فراتر رفته روی واحدهای ساختاری کار کنیم.

اشتراک گذاری
دسته‌بندی: فناوری نانو
Aenean ipsum at sed velit, Aliquam