آشنایی با چهار دانشمند شیمی


دسته‌بندی: عمومی
به‌روزرسانی: ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
آشنایی با چهار دانشمند شیمی

chemistry-sci

ماریو مولینا

ماریو خوزه مولینا-پاسکال انریکز (به انگلیسی: Mario José Molina-Pasquel Henríquez)‏ در تاریخ ۱۹ مارس ۱۹۴۳ در مکزیکو سیتی به دنیا آمد. شیمیدان مکزیکی است که در سال ۱۹۹۵ به همراه فرانک رولند از امریکا و پاول کروتزن از هلند «برای کار درباره شیمی اتمسفر به خصوص در مورد شکل گیری و تجزیه ازن» جایزه نویل شیمی به او اعطا شد.

فرانک رولند

فرانک رولند (به انگلیسی: Frank Sherwood Rowland)‏ (متولد ۲۸ ژوئن ۱۹۲۷ – درگذشته ۱۰ مارس ۲۰۱۲)، شیمیدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل است. در سال ۱۹۹۵ به همراه ماریو مولینا از مکزیک و پاول کروتزن از هلند «برای کار درباره شیمی اتمسفر به خصوص در مورد شکل گیری و تجزیه ازن» جایزه نویل شیمی به او اعطا شد.

او هم اکنون استاد شیمی دانشگاه کالیفرنیا، ایروین است. تحقیقات او در شیمی و سینتیک شیمیایی اتمسفر است.

مانفرد آیگن

مانفرد ایگن (به آلمانی: Manfred Eigen)‏ (زاده ۹ مه ۱۹۲۷) زیست‌شیمی‌فیزیکدان آلمانی است که جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۶۷ را به خاطر کار بر روی اندازه‌گیری‌های شیمیایی در واکنش‌های سریع دریافت کرد.

ایگن مدرک دکترای خود را از دانشگاه گوتینگن دریافت کرد. او مدیر پیشین موسسه ماکس پلانک برای زیست‌شیمی‌فیزیک در شهر گوتینگن آلمان بوده است.
ایگن در سال ۱۹۶۷ به همراه رونالد نوریش و جرج پرتر برنده جایزه نوبل شیمی شد. آن‌ها به دلیل پژوهش‌هایشان بر روی واکنش‌های بسیار سریع شیمیایی که در نتیجه القای پالس‌های بسیار کوتاه مدت انرژی پدید می‌آیند، مفتخر به دریافت این جایزه شدند. نام او همچنین گره خورده با نگره ابرچرخه‌های شیمیایی است که رابطه میان چرخه‌های شیمیایی خودسامان پدیدآورنده‌ی حیات را بیان می‌کند.

پاول کروتزن

پاول یوزف کروتزن (به هلندی: Paul Jozef Crutzen)‏ ‏ (متولد ۳ دسامبر، ۱۹۳۳، آمستردام) شیمیدان هلندی و برنده جایزه نوبل است که در سال ۱۹۹۵ به همراه فرانک رولند و ماریو مولینا از آمریکا «برای کار درباره شیمی اتمسفر به خصوص در مورد شکل گیری و تجزیه ازن» جایزه نویل شیمی به او اعطا شد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
massa fringilla efficitur. facilisis Lorem suscipit venenatis, nunc