کتاب و مقاله کروماتوگرافی کایرال


دسته‌بندی: مقاله و کتاب
به‌روزرسانی: ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
کتاب و مقاله کروماتوگرافی کایرال

کروماتوگرافی کایرال شامل جداسازی ایزومرهای فضائی (stereoisomers) است. در مورد آنانتیومرها (enantiomers)، این‌ها هیچ تفاوت شیمیائی یا فیزیکی جز این که تصاویر آینه‌ای سه بعدی هستند، ندارند.

کروماتوگرافی مرسوم یا دیگر فرایندهای جداسازی نمی‌توانند آن‌ها را تفکیک کنند. برای ممکن ساختن تفکیک کایرال یا فاز متحرک یا فاز ایستا باید خودشان کایرال شوند و میل‌های ترکیبی متفاوت بین آنالیت‌ها بدهند. ستون‌های HPLC کروماتوگرافی کایرال (با فاز ایستای کایرال) هم فاز طبیعی و هم فاز معکوس به صورت تجاری موجود هستند.


کتاب کروماتوگرافی کایرال نوشته Thomas E. Beesley و Raymond P. W. Scott ، یکی از منابع خوب در زمینه کروماتوگرافی کایرال است.

دانلود کتاب کروماتوگرافی کایرال

نوع فایل: کتاب با فرمت PDF

تعداد صفحات: ۵۵۲ صفحه

حجم فایل: ۴ مگابایت


کتاب مبانی کروماتوگرافی کایرال (Basics of Chiral HPLC) تهیه شده توسط وب سایت sigma-aldrich که کروماتوگرافی کایرال را به خوبی از پایه شرح داده است.

دانلود کتاب مبانی کروماتوگرافی کایرال

نوع فایل: کتاب با فرمت PDF

تعداد صفحات: ۸۴ صفحه

حجم فایل: ۱.۲ مگابایت


مقاله‌ "فازهای ساکن کایرال در کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا" نوشته خانم ها مریم یوسفی، زهرا بهراد و آقای محمود نادری.

چکیده مقاله


فازهای ساکن کایرال بسیاری وجود دارند، اما به طور متداول پنج نوع فاز ساکن کایرال در کروماتوگرافی مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین نوع، فازهای ساکن پروتئینی هستند که از اتصال پروتئین‌های طبیعی به سیلیکا به وجود می‌آیند. از آنجایی که پروتئین‎ها دارای تعداد زیادی مراکز کایرال هستند، می‌توانند با مولکول‌های کوچکی که گزینش گری کایرالی بالایی دارند، برهم کنش ایجاد نمایند.
دومین نوع فازهای ساکن کایرال که پیرکل 4 پیشگام ساخت آن است، از ترکیبات کایرال با وزن مولکولی پایین که به سیلیکا اتصال یافته‌اند تشکیل شده است. هر گروه اتصال یافته تعداد محدودی مرکز کایرال در دسترس دارند اما به علت اندازه کوچک این مولکول‌ها، تعداد زیادی از آنها را می‌توان به سیلیکا متصل ساخت. به همین دلیل نمونه مورد آنالیز با احتمال بالاتری با مراکز کایرال برهم کنش انجام می‌دهند.
سومین نوع فازهای ساکن پلیمری، فازهای ساکن پلیمری بر پایه سلولز و آمیلوز هستند که توسط اوکاماتو 5 توسعه یافتند. در این نوع فاز ساکن، گروه‌های برهم کنش کننده موردنظر به سلولز اتصال یافته و سپس روی بستر سیلیکا پوشش داده می شوند.
چهارمین نوع فازهای ساکن، گلیکوپپتیدهای ماکروسیکلیک هستند که به وسیله آرمسترانگ 6 معرفی شدند. این نوع فازهای ساکن هم دارای تعداد زیادی مراکز کایرال به همراه حفره‌های مولکولی هستند که مولکول‌های حل شونده می‌توانند وارد آنها شده و با گروه‌های همسایه برهم کنش داشته باشند. ویژگی‌های فضایی مولکول حل شونده، درجه ورود مولکول‌ها و متعاقب آن میزان برهم کنش را تعیین می کند که این عامل بر میزان انرژی برهم کنش و بزرگی درجه بازداری تأثیرگذار است.
در نهایت، پنجمین گروه فازهای ساکن، فازهای سیکلودکسترینی هستند که چگونگی بازداری آنها مشابه بازداری در کروماتوگرافی گازی است. در کروماتوگرافی مایع، فازهای ساکن سیکلودکسترینی به بسترهایی چون سیلیکا اتصال یافته و با روش مشابه ساخت فازهای معکوس ساخته می‌شوند.

دانلود مقاله‌ فازهای ساکن کایرال در کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا

نوع فایل: مقاله با فرمت PDF

تعداد صفحات: ۸ صفحه

حجم فایل: ۱ مگابایت

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
porta. et, tempus ut venenatis, consequat. Praesent vulputate,