عوارض فیلترهای سیگار


دسته‌بندی: مقاله و کتاب
به‌روزرسانی: ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
مطالعه: حدود ۴ دقیقه
عوارض فیلترهای سیگار

filter-sigar

سالانه بیش از پنج هزار میلیارد نخ سیگار، در جهان دود شده و برآورد می‌شود، نزدیک چهار پنجم این سیگار‌ها، نیمه یا تمام دود شده، روی زمین یا درون آب انداخته می‌شوند. فیلتر ‌ته‌سیگار، دارای صدها ماده شیمیایی بسیار مضر است تا جایی که یک فیلتر ‌ته‌سیگار در هر یک لیتر آب، برای کشتن ماهی‌های درون آب کافی است!

بررسی پژوهشگران حاکی است، دور انداختن ته سیگار، باعث ورود مقادیر بسیاری از سموم به محیط می شود، چرا که فیلتر سیگار دارای فلزات سنگین و ترکیبات بسیار سمی با غلظت بالاست و سیگاری‌هایی که ته‌سیگار خود را دور می‌اندازند، سالانه بیش از یک تن آرسنیک وارد چرخه حیات می‌کنند.

بنا بر این گزارش، سالانه بیش از پنج هزار میلیارد نخ سیگار، در جهان دود شده و برآورد می‌شود، نزدیک چهار پنجم این سیگار‌ها، نیمه یا تمام دود شده، روی زمین یا درون آب انداخته می‌شوند.

ناگفته نماند که فیلتر ‌ته‌سیگار دارای صدها ماده شیمیایی بسیار مضر است تا جایی که یک فیلتر ‌ته‌سیگار در هر یک لیتر آب، برای کشتن ماهی‌های درون آب کافی است!

پژوهشگران دانشگاه سن‌دیه‌گو در آمریکا، هشدار می‌دهند، انداختن ته‌سیگار درون آب و به خطر انداختن سلامت ماهی‌ها، خطر بزرگی برای سلامت همه چرخه حیات به شمار می‌‌آید.

ماهی‌ها از حساس‌ترین جانداران چرخه حیات هستند. در دانش اکولوژی، سلامت ماهی‌ها شاخصی برای سلامت زیستی چرخه حیات است؛ به عبارت ساد‌ه‌تر، می‌توان گفت، اگر سلامت ماهی‌ها به خطر افتد، سلامت همه جانداران کره زمین در خطر خواهد بود.

ترکیبات خطرناک فیلترهای سیگار
باید گفت که ماهی‌ها از حساس‌ترین جانداران چرخه حیات هستند. در این باره تحقیقات پژوهشگران دانشگاه سن‌دیه‌گو درباره مضرات فیلتر سیگار نشان می دهد، یک فیلتر ته‌‌سیگار دود شده در هر یک لیتر آب، ‌در مدت چهار روز، نیمی از ماهی‌های درون آن آب را می‌کشد؛ البته اگر این فیلتر بدون باقی ‌مانده تنباکو باشد، اثر آن اندکی کم می‌شود که در این صورت به طور متوسط ۸ /۱ فیلتر در هر لیتر آب، اثری مشابه فیلتر سیگار دود شده همراه باقی‌ مانده‌ تنباکو دارد.

نکته دیگر ان که حتی فیلتر سیگار دود نشده نیز موجب مرگ ماهی‌ها می‌شود. از قرار معلوم مواد شیمیایی‌ که از آنها برای تهیه فیلتر استفاده شده است، به اندازه کافی مضر هستند.

البته پژوهشگران اکولوژی از مدت ها پیش می‌دانستند که دود و ته مانده سیگار، به زندگی میکروارگانیسم‌های آب آسیب می‌زند تا جایی که حتی گاه، گونه‌هایی از این میکروارگانیسم‌ها که از حلقه‌های نخست چرخه حیات به شمار می‌آیند، نابود می‌شوند، ولی اکنون، پژوهشگران دانشگاه سن‌دیه‌گو برای نخستین بار، اطلاعات روشن و مشخصی درباره اثرات سمی فیلتر ته سیگار دادند.

دور انداختن نود تن نیکوتین با غلظت
فیلتر ته‌‌‌‌سیگار دارای فلزات سنگین سمی، از جمله آرسنیک است و ناگفته نماند، یکی از زباله های جمع آوری شده از سواحل دنیا، ته‌سیگار است و کیسه‌های پلاستیکی در رتبه بعد قرار دارد. پارک‌های جنگلی و مسیرهای کوهستانی هم گاه تفاوتی با سطل زباله برای فرد سیگاری ندارند؛ ته‌سیگارهایی که در این اماکن روی زمین انداخته می‌شوند، بی‌شمارند! ‎
در این باره باید گفت که مواد سمی و نیکوتین این فیلتر‌ها، با هر باران شسته شده و وارد آب‌های زیرزمینی، چاه‌ها و قنا‌ت ها می‌شود.

به گزارش رادیو آلمان، «مارتین پوتشکه ـ لانگر» از بخش «پیشگیری سرطان» در مرکز سرطان‌شناسی آلمان می‌گوید: «فیلتر ته سیگار، نزدیک ۵۰ درصد مواد سمی دود سیگار را جذب می‌کند. درون این فیلتر، مواد سمی و سرطان‌زا با غظت بالا جمع می‌شوند. در فیلتر سیگار، افزون بر نیکوتین، آرسنیک و فلزات سمی دیگر مانند سرب، مس و کروم وجود دارد.»

مارتین در ادامه توضیح می‌دهد: «ته‌سیگارهایی که سالانه روی زمین یا درون آب انداخته می‌شوند، نود تن نیکوتین و بیش از یک تن آرسنیک وارد چرخه محیط ‌زیست می‌کند.»

منبع: تابناک

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
mattis risus. mi, Curabitur ut quis elit. Sed